هوش تجاری یا Business Intelligence
هوش تجاری یا Business Intelligence که به اختصار BI نیز گفته میشود داشتن دانشی فراگیر و جامع از همه عواملی است که بر سازمان تاثیر دارد و فرآیندی تکنولوژی محور برای تحلیل داده است.
این دانش عمیق نسبت به همه عوامل سازمان مانند مشتریان، محیط کسب و کار، رقبا و فرآیندهای سازمانی نظیر فرآیند فروش، تولید، مالی، منابع انسانی و… است که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان میگذارد. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان و تمام تصمیم گیرندههای اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی و کاربردی میدهد.
ابزارهای BI تجزیه و تحلیل دادهها را به اشکال مختلفی از جمله نمودار، نقشه، گزارش، داشبورد و … نمایش میدهند.
هوشتجاری به مدیر یا صاحب کسب و کار کمک میکند تا متوجه شود چه عواملی در شکست یا موفقیت پروژههای آنها موثر است و بتواند عوامل موثر در سود یا زیان خود را بهتر تشخیص دهد.

اهداف هوش تجاری و مزایای آن
برخی از اهداف مهم هوشتجاری عبارتند از:
• تولید و دسترسی سریع و آسان به گزارشهای کاربردی
• پیشبینی وضعیت آیندهی بازار
• افزایش میزان رضایت مشتریان
• تشخیص به موقع نقاط ضعف و قوت کسب و کار
• کمک به تصمیمگیری سریعتر و دقیقتر مدیران
• افزایش بهرهوری و سودآوری سازمان
• تنظیم صحیح قیمتها و افزایش فروش
• کاهش هزینههای نیروی انسانی
• امکان برنامهریزی بهتر برای پیشی گرفتن از رقبا
• و …